door Mariëtte – In mijn vorige blog stelde ik dat een financieel gezonde onderneming allereerst een ondernemer met een gezonde relatie tot geld nodig heeft.
Daarnaast ben ik van mening dat een financieel gezonde onderneming ook een financieel gezond plan nodig heeft.
Voor veel ondernemers is het stellen van doelen een flow-breaker. Veel liever benutten ondernemers kansen wanneer die zich voordoen. Denken ze dat het hebben van een plan zorgt voor afremming in plaats van vooruitgang.
Maar een plan staat nooit in steen gebeiteld. Alles is nog steeds mogelijk. Jij bepaalt uiteindelijk altijd zelf waar je ja of nee tegen zegt.
Vraag mij geen stippen op horizons te zetten. Ik ga liever met de flow mee. Toch heb ik geleerd dat het samen kan gaan. Zowel het maken van een plan met daarin doelen voor het komend jaar. Als het meebewegen met de stroom.
Stel je eens voor dat je op de bonnefooi door Europa wil reizen. Om niet alsmaar rondjes door Nederland te blijven rijden, moet je allereerst beslissen of je bij Duitsland of bij België de grens over wilt. Kies je voor België en “dus” richting Frankrijk af te reizen, dan wil dat niet zeggen dat je niet ook Tsjechië kunt aandoen. Het maken van deze eerste beslissing zorgt ervoor dat je weet welke richting je in eerste instantie op gaat. Het zegt nog niks over de route daarna.
Belangrijk is om van tevoren te weten hoeveel tijd je voor je reis beschikbaar hebt. Heb je 2 weken of 2 maanden? Welke steden of landen wil je per se zien en past dat binnen het tijdsbestek? Wat is nodig om het haalbaar te maken?
Een andere beslissing zou kunnen zijn of je wel of niet door de bergen wil rijden. Heb je de skills en de moed om haarspeldbochten te nemen of is het voor jou fijner om vooral over snelwegen te reizen.
Het maken van een plan kan dus zo gedetailleerd mogelijk opgesteld worden als jij wil. Of zo min mogelijk. Maar het schept in ieder geval bepaalde kaders. Het geeft richting en je hebt van tevoren nagedacht over jouw wensen en talenten. Daar hoef je dan op je reis geen tijd meer aan te besteden. Op een kruispunt is het waarschijnlijker dat je sneller kunt beslissen welke kant je op gaat.
Tuurlijk, het maken van een plan kost tijd. En tegelijk bespaart het tijd! En in ondernemersland geldt tijd is geld.
Terug naar een financieel plan voor jouw onderneming.
Waar begin je dan?
Een eerste uitgangspunt kan zijn: hoeveel salaris wil jij per maand verdienen voor je privé huishouden? Op basis van de kosten die je afgelopen jaar hebt gemaakt, hoeveel omzet moet je dan dit jaar maken om dat salaris te kunnen betalen?
Het salaris van de ondernemer komt namelijk uit de winst die overblijft van de omzet na betaling van kosten en belastingaanslagen. Vraag eventueel een winstadviseur om hulp bij het maken van de berekeningen.
Blijkt dat jouw omzet omhoog moet, dan kun je aan de slag met het maken van een actieplan: hoe krijg jij die omzet binnen. Wie is jouw ideale klant? Klopt jouw dienst of product nog? Hoe krijg je nieuwe klanten aan tafel. Kun je je tarief verhogen? Wat moet jij zelf nog ontwikkelen om dit jaar tot een goed einde te brengen?
Vragen die je jezelf liever vooraf stelt dan ad hoc als er een nieuwe klant aanbelt.
Weet jij hoeveel omzet je dit jaar moet maken om financieel gezond te zijn?